ul. Władysława Nehringa 3, 60-247 Poznań, T: +48 61 661 11 00, F: +48 61 661 11 05, E: biuro@kalasoft.pl

Użytkownicy i informacja zwrotna kluczem do rozwoju

Listopad 15, 2019
Użytkownicy zintegrowanych systemów zarządzania

Rozpoczęcie roku akademickiego to niezmienne kolejki do dziekanatów, biur obsługi studenta i ogólny chaos w placówkach szkolnictwa wyższego. Wyniki najnowszego badania Niezależnego Zrzeszenia Studentów pokazują, że duża część użytkowników zintegrowanych systemów zarządzania korzysta z udogodnień oferowanych przez uczelnie. Z czego wynika więc ogólne zamieszanie?

Badanie przeprowadzone w marcu w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. nadzw. UEP pokazało, że studenci nie są zadowoleni z funkcjonowania systemu wsparcia.

Dziekanat, e-dziekanatowi wilkiem?

Okazuje się, że studenci i pracownicy nie są do końca świadomi tego, jakie możliwości oferuje im cyfryzacja uczelni.

Wdrożenie konkretnego rozwiązania w e-systemie placówki nie zawsze wiązało się z pełnym wykorzystaniem jego możliwości przez użytkowników. Nie zawsze byli oni świadomi, że dana funkcjonalność istnieje – wyjaśnił dr hab. Waldemar Rydzak, prof. nadzw. UEP.

Z raportu NZS wynika, że aż ponad 38% studentów, a w niektórych przypadkach aż 60%, nie zdaje sobie sprawy, że niektóre wnioski może złożyć w formie elektronicznej.

Aplikacje mobilne

Problem z dostępnością wirtualnych dziekanatów z poziomu urządzeń mobilnych jest bardziej złożony niż mogłoby się wydawać. Rosnąca popularność aplikacji mobilnych powoduje, że użytkownicy zintegrowanych systemów zarządzania są coraz bardziej podatni na ataki z zewnątrz.

Wybór pomiędzy dedykowaną aplikacją, a responsywną stroną nie jest jednoznaczny. Priorytetem powinna być wygoda i uniwersalność wybranego rozwiązania, a także szczelność zabezpieczeń. Najważniejsze jednak, aby mobilny dostęp do zintegrowanych systemów zarządzania na wysokim poziomie stał się standardem.

Możliwe rozwiązania

Niektórzy respondenci zaproponowali dodatkowe rozwiązania dla uczelnianych systemów. Wśród nich znalazła się m.in. potrzeba szerszej integracji e-systemów uczelni (w tym z aplikacjami Google i platformami do e-learningu). Użytkownicy zintegrowanych systemów zarządzania oczekiwali również: załatwiania spraw studenckich z podpisem elektronicznym (lub przez profil zaufany), personalizacji, powiadomień z aplikacji mobilnej czy płatności QR kodami. Pokazało to kierunki, w jakich mogą rozwijać się e-systemy uczelni, a tym samym placówki akademickie w Polsce.

– Oczekiwania studentów napędzają rozwój szkolnictwa wyższego na całym świecie. Wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, asystenci nauczania, narzędzia do tworzenia spersonalizowanych planów nauczania to niektóre z wielu ciekawych przykładów zza granicy. Polscy studenci również mają wiele interesujących pomysłów, które warto wdrażać na naszych uczelniach – podsumował wyniki badania Grzegorz Kaliński z Kalasoft Sp. z o.o.

Kalasoft Sp. z o.o.